Zondag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Johan Gronden - WaarBenJij.nu Zondag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Johan Gronden - WaarBenJij.nu

Zondag

Door: Johan van de Gronden

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Vandaag even tijd voor het weerzien van oude vrienden. Bij Rob en Hanna is er koffie en appeltaart. Hun huis ligt aan de Surinamerivier, een heerlijke plek. Rob is in de verkeerde eeuw geboren. Hij had een 19e eeuwse expeditieleider moeten zijn. Zijn kast staat vol met oude reisverslagen en hij laat geen kans onbenut om het binnenland te doorkruisen. Samen maakten we bij mijn eerste afscheid van Suriname een onvergetelijke trip naar de Boven-Coppename. Hij haalt de oude foto's te voorschijn, waar we beiden 20 jaar jonger op ogen. We vertrokken toen met een kano van de Raleighvallen nabij de Voltzberg richting de Tonkens vallen en kampeerden onderweg bij zulke betoverende plaatsnamen als Sidonkroetoe, wat zoiets betekent als 'bosberaad'. Bij de Hebiweri gingen we kopje onder in een van de soela's.

Nu blijkt Rob net terug van een avontuur aan de Westrivier, een zijrivier van de Lucie die op haar beurt weer uitmondt in de Corantijn, de grensrivier met Guyana. Althans, dat vinden de Surinamers. De Guyanezen trekken de grens langs de Coeroeni, wat een fors, slepend grensconflict oplevert tussen de buurlanden. Enfin, Rob had met zijn maten de bevaarbaarheid van de kreek waar zij zich lieten droppen veel te gunstig ingeschat. Toen de satelliettelefoon het na een paar dagen ook nog eens begaf hebben zij dagen in spanning gezeten of de helicopter hen vinden zou, tientallen kilometers verwijderd van het geografische doel. Vijf dagen na de afgesproken datum hoorden zij de verlossende wieken van de helicopter, die ze met rooksignalen hadden proberen te lokken.

Rob kan er hartelijk om lachen. Samen halen we 'A field guide of Neotropical Rainforest Mammals' er bij, van Louis H. Emmens (University of Chigago Press, 1999), om mijn miereneter van Peperpot te kunnen determineren. In het Surinaams weten we het wel: mirafroiti. Maar het Surinaams is niet erg precies in de soort aanduiding. Voor de 'pygmy anteater' lijkt het beest op mijn foto te groot. Dan is het vast de tamandua tetradactyla, al maakt Emmens het dier blonder dan ik heb waargenomen.